2
4 redenen om te werken aan je datastrategie
Stèfanie Kolkman, business consultant bij MostWare Next, slaat de brug tussen de business en de datakant en weet hoe je op een pragmatische manier data moet laten aansluiten bij jouw business. In deze blog geeft ze vier redenen waarom elke organisatie die met data aan de slag wil, een datastrategie zou moeten hebben.
1 Het maakt duidelijk hoe data je helpt je bedrijfsdoelstellingen te halen
De bedoeling van een datastrategie is dat het je bedrijfsstrategie ondersteunt. En dan bedoel ik ook echt ondersteunen. Als je zomaar aan de slag gaat met data, zal dat heel rommelig en onoverzichtelijk verlopen en is de kans groot dat het resultaat nergens toe leidt. Het opstellen van een datastrategie helpt je te identificeren hoe data je bedrijfsdoelstellingen ondersteunt. Pas als je dat weet, kun je data ook gaan meten, je KPI’s valideren en op basis daarvan gaan bijsturen. Zo ga je daadwerkelijk scoren met data.
2 Het maakt data beheersbaar en nieuwe kansen inzichtelijk
Hoe meer nieuwe data we dagelijks kunnen verzamelen, hoe belangrijker het is er goed mee om te gaan. Ook daarbij is een datastrategie cruciaal. Het ‘zo maar’ werken met data kan nogal overweldigend zijn, waardoor je door de cijfers het databos niet meer ziet. Door te werken met een datastrategie wordt je data beheersbaar, kun je je bedrijfsprocessen erop aanpassen en nieuwe kansen spotten.
3 Het zorgt dat je de digitale boot niet mist
De wereld verandert steeds sneller. Voor bedrijven zonder datastrategie wordt het steeds moeilijker staande te blijven in een digitale wereld, laat staan op tijd bijsturen en meebewegen met veranderingen. Dit is goed te zien bij fysieke winkels die de vertaling naar de digitale wereld niet weten te maken. Voor je het weet, worden ze voorbijgesneld door een bol.com of andere online speler. Neem de Free Record Shop: ooit de bekendste platenzaak van Nederland en gezond bedrijf. Maar door niet in te spelen op het verschijnen van iTunes in 2003, zijn de winkels totaal uit het straatbeeld verdwenen.
4 Het helpt je focus te bepalen
De meeste organisaties willen wel dataoplossingen toepassen maar vinden het lastig daarbij een focus te vinden. Waar willen we eigenlijk naar toe met die slimme dataoplossingen? Het opstellen van een datastrategie kan daarbij helpen. Het zorgt dat je nadenkt over waar je als organisatie staat en waar je naartoe wil. Zo kun je vervolgens je focus bepalen. Worden jouw klanten blij van operationele uitmuntendheid, staat klantvriendelijkheid voorop of ga je voor productleiderschap? Dankzij die focus boek je sneller resultaten en kun je je makkelijker aanpassen aan een snel veranderende omgeving.
Don’t row alone
Om een datagedreven organisatie te worden, is het van wezenlijk belang dat je eerst nadenkt over wat je als organisatie wil met die data en hoe je data gaat inzetten. Dat doe je met een goede strategie. Kijk onze webinar terug en leer hoe je in vier stappen een goede datastrategie opstelt. Doe je het liever niet alleen? Wij kunnen je helpen! Neem een abonnement op een datagedreven organisatie en wij zorgen voor een team dat functioneert als een schaap met vijf poten. En dat voor de prijs van één medewerker.
Zin in een data-date?
Ben je geïnspireerd? Die inspiratie werken we graag samen met je uit op een data-date. Ga bij jezelf eens te rade welke databronnen je hebt en welke vragen je daaraan zou willen stellen, welke antwoorden je in die bronnen zou willen vinden. Heb je daar een beeld bij? Regel dan een data-date met een van onze mensen. Vraag hier je intakegesprek aan of natuurlijk via de bot op onze website.
Kan ik je helpen?

Dennis
Sales Consultant
Wil jij veiliger, maar vooral ook slimmer werken?
Ontvang als eerste onze tweewekelijkse tips over de moderne werkplek, slimme data en veiligheid