4
Kunstmatige intelligentie; wat is het en wat heb ik er aan?
Kunstmatige intelligentie, we worden ermee overspoeld maar wat is het nu eigenlijk precies? Wat kun je ermee en belangrijker: wat heeft jouw business eraan? Een korte handleiding van kunstmatige intelligentie en wat het voor jouw business kan betekenen.
Artificial intelligence, AI of kunstmatige intelligentie; wat is het?
Simpel gezegd is kunstmatige intelligentie de technologie die kan waarnemen, leren en redeneren om zo de capaciteiten van mensen en hun organisaties te verbeteren. Kunstmatige intelligentie – ook wel artificial intelligence of AI – is een van de minst begrepen technologieën, ondanks al zijn mogelijkheden. Het is ontastbaar, je kunt het niet zien, je kunt het niet voelen. Tegelijkertijd vertrouwen we op technologieën die elke dag AI gebruiken, waarschijnlijk zonder het zelfs maar te weten.
Waarom nu?
Kunstmatige intelligentie is geen nieuw concept. Computerwetenschappers werken al decennia met de technologie. Maar net als de eerste computers of vroege vlucht, had kunstmatige intelligentie in het begin zijn ups en downs. Het is pas sinds kort dat de voortgang van de mogelijkheden is versneld dankzij drie factoren. Het gaat hier om de rekenkracht van de cloud, de enorme hoeveelheid aan data en geavanceerde algoritmes. Combineer deze drie elementen en kunstmatige intelligentie biedt je onbeperkte mogelijkheden om je bedrijf digitaal te transformeren.
‘In plaats van te denken in termen van mens versus machine, willen we ons concentreren op hoe menselijke gaven zoals creativiteit, empathie, emotie, lichamelijkheid en inzicht kunnen worden gecombineerd met de kracht van kunstmatige intelligentie om zo de samenleving vooruit te helpen.’
Satya Nadella, CEO van Microsoft, in zijn boek ‘Hit Refresh’
Wat kun je zakelijk gezien met kunstmatige intelligentie?
Op dit moment al kan kunstmatige intelligentie je helpen bij je bedrijfsvoering. Of het nu gaat om de omgang met je klanten, het helpen van je medewerkers, het optimaliseren van je activiteiten of het transformeren van je producten, kunstmatige intelligentie kan je het leven gemakkelijker maken.
-
Ga beter om met klanten
In 2025 zal 95 procent van de klantinteracties plaatsvinden via chatbots. Het gebruik van die bots helpt je je klanten aan je bedrijf te binden, terwijl de interactie heel natuurlijk lijkt. Bovendien slapen bots niet, dus klanten kunnen veel van hun vragen 24/7 beantwoord krijgen. Kan een chatbots een vraag niet beantwoorden, dan wordt deze netjes doorgespeeld naar een van je medewerkers van vlees en bloed. Zo kun je de klantervaring verbeteren en de feedback gebruiken om je klantenservice of producten in de toekomst nog verder te verbeteren.
-
Help je medewerkers
Kunstmatige intelligentie helpt je medewerkers bij alledaagse taken, zoals het boeken van vluchten of het indienen van declaraties, zodat je team zich kan focussen op meer creatieve en strategische doelen. Ook kan je met behulp van kunstmatige intelligentie belangrijke productiviteitsinzichten analyseren. Zo kan het je team helpen nog efficiënter te worden.
-
Optimaliseer je activiteiten
Intelligente automatisering, zoals machines die producten in real time scannen terwijl ze door de assemblagelijn gaan, kan helpen de kosten te verlagen. Ook kun je kunstmatige intelligentie inzetten om preventief je materieel te onderhouden waardoor storingen afnemen zoals we bijvoorbeeld bij Bonarius doen.
-
Transformeer je producten
84 procent van de bedrijven gelooft dat investeren in kunstmatige intelligentie zal leiden tot grotere concurrentievoordelen. Voeg kunstmatige intelligentie – zoals bijvoorbeeld gezichtsherkenning – toe aan bestaande applicaties om persoonlijker ervaringen mogelijk te maken. Gebruik gegevens en inzichten die zijn verkregen met behulp van kunstmatige intelligentie om manieren te vinden je producten te verbeteren, je bedrijfsmodel opnieuw uit te vinden of mogelijk zelfs nieuwe omzetkansen te genereren.
Eens verder praten?
Elk bedrijf kan kunstmatige intelligentie inzetten, of je nu gegevens interpreteert, op zoek bent naar andere manieren om met je klanten om te gaan of je organisatie een stap verder wilt brengen in de digitale transformatie of je producten naar een volgend niveau wil brengen. Wij denken graag met je mee. Ons partnerschap begint met een goed gesprek, dus kom gerust langs voor een kop koffie. Bel even naar 071-5791010 of chat met ons via de website, dan plannen we een afspraak!
Microsoft ebook: Digitale transformatie met AI
Lees alles over dit onderwerp in het Engelse ebook van Microsoft

Kan ik je helpen?

Andy
Data Artist
Wil jij veiliger, maar vooral ook slimmer werken?
Ontvang als eerste onze tweewekelijkse tips over de moderne werkplek, slimme data en veiligheid