8 maart 2021

6

Tijd om data een plek aan de directietafel te geven

We schreven het al in een eerder artikel, het gebruik van data-inzichten bij het nemen van zakelijke beslissingen wordt steeds meer bittere noodzaak. Maar het creëren van waarde uit data is niet iets wat je er ‘even’ bij doet. Daar komt een hele cultuuromslag bij kijken. Om dat te bereiken, moet data een plekje aan de directietafel krijgen.

Zijn mensen echt je grootste bezit?

Hoe veel bedrijven roepen het niet: ‘Our people are our greatest asset!’ Logisch dat die mensen op C-niveau worden gerepresenteerd door de Chief Human Resources Officer, of een equivalent daarvan. Maar zijn mensen wel echt je grootste bezit? Volgens dit artikel in Harvard Business Review zijn ze dat niet. De auteurs beweren dat het erom gaat hoe je die mensen in hun kracht zet. Immers, wat is het primaire doel van een bedrijfsorganisatie? Om een groep mensen samen te brengen en hen in staat te stellen productief werk te verrichten wat bijdraagt aan de doelstellingen van je organisatie. En dat in hun kracht zetten doen we door middel van autoriteit, tools, middelen en processen. De rol van data wordt daarbij steeds groter. Collega Andy beschreef in een eerder artikel al de reis die data aflegt van nietszeggende nullen en eentjes tot waardevolle informatie. En hoe dat weer leidt tot het nemen van beslissingen op basis van inzichten en feiten in plaats van op gevoel.

Waarde creëren uit data

Als mensen je meest kritische bezit zijn, durf ik gerust te stellen dat gegevens vandaag de dag je tweede kritische bezit zijn. Dat je extra waarde kunt creëren met data, daar hoeven we je hopelijk niet meer van te overtuigen. Dat deden we – hopelijk – al met dit artikel. Goed, dus je hébt data, je hébt inzichten. Hoe zorg je er nu voor dat áls je besluiten maakt in je directieoverleg dat je dat doet op basis van data? Ofwel hoe geef je data een plek aan je directietafel?

1 Zorg voor bewustwording in de hele C-Suite

Alleen als iedereen zich bewust is van de waarde van data, krijgt data een invloedrijke stem in de hele organisatie. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 72 procent van de ondernemingen die vinden dat ze ‘iets’ met data moeten, er niet in slagen de bijbehorende cultuuromslag te maken. Want dat is wat nodig is om succesvol met data aan de slag te gaan: het veranderen van mindsets, denkwijzen en diepgewortelde gewoonten. Daar begint de reis naar datagedrevenheid en dat is een evolutionair proces wat alle aspecten van een organisatie beïnvloedt. Die cultuuromslag begint bij jullie, aan de directietafel. Gegevens worden pas een echt bedrijfsmiddel wanneer de waarde ervan gevoeld wordt door de CEO, CFO, CIO, CTO en de overige leden van de C-Suite.

2 Self-service data-analyse bevorderen

Als de hele C-Suite de waarde van data erkent, zorg dan ook dat alle andere mensen in de organisatie toegang hebben tot data, terwijl tegelijkertijd de regels van de AVG worden gerespecteerd. Het is belangrijk dat teams zelf aan de slag kunnen met data, zonder te hoeven wachten tot IT hun dataprojecten heeft afgerond. Zo word je aan de directietafel weer gevoed met de juiste inzichten, die voortkomen uit data en niet uit het persoonlijke onderbuikgevoel van Piet, Jan of Sophie.

3 Besef dat de weg nooit af is

Aan de directietafel moet de reis naar datavolwassenheid in goede banen worden geleid. Welk niveau van volwassenheid wil je bereiken als het gaat om datagedrevenheid? Hiervoor hebben wij het volwassenheidsmodel datagedrevenheid ontwikkeld. Je begint met historische data. De volgende stap is realtime data. In de volgende fase kun je patronen gaan ontdekken en begin je naar de toekomst te kijken en voorspellingen te doen. Uiteindelijk kun je met datascience nog een stap verdergaan. De directie bepaalt op welk niveau de organisatie zich bevindt, door naar de kwaliteit van data, de toegankelijkheid van data en de opslag van data te kijken. Vervolgens kun je bepalen welke stappen naar de volgende niveaus van datagedrevenheid leiden. Door op een iteratieve, agile manier te werken kun je in fases tot een steeds hoger niveau kunt komen.

4 Data beschermen

Gegevens moeten worden beschermd tegen inbraak, corruptie en verlies van gegevens. Het is de rol van de directie om het bewustzijn van gegevensbeveiliging in de hele organisatie te vergroten.

5 Gegevenskwaliteit verbeteren

In de meeste organisaties wordt aangenomen dat de data die wordt opgeslagen, klopt. Zoals collega Dony van Vliet, onze Data Scientist, al schrijft in dit artikel, blijkt dat in de praktijk nogal tegen te vallen. Als je als organisatie met business intelligence begint, moet je ook investeren in je datakwaliteit. Datakwaliteit houdt rechtstreeks verband met datawaarde en datarisico’s, en als bedrijf moet je de volledige verantwoordelijkheid nemen om te zorgen dat de data voldoen aan de bedrijfsnormen voor kwaliteit. Dit gaat hand in hand met het doen van investeringen in datamanagement en het vastleggen van data-governance als zakelijke verantwoordelijkheid. Maak de kwaliteit van je data onderwerp aan de directietafel.

6 Data-ethiek promoten

Data-ethiek richt zich uitgebreid op het juiste gebruik van data. Facebook en Cambridge Analytica zijn slechts twee voorbeelden van wat onethische mensen met data kunnen doen. Data-ethiek is een complex onderwerp waarop geen eenvoudig antwoord bestaat. De directie moet de discussies starten en een primaire pleitbezorger zijn voor data-ethiek.

7 Zorg dat data wordt gedeeld

Gegevens zijn alleen waardevol als ze binnen een organisatie worden gedeeld. Daarnaast zijn metadata nodig om data te kunnen begrijpen. Door kennis te delen, wordt een passend gebruik gegarandeerd en worden misverstanden en verkeerde interpretaties voorkomen. Gedeelde data, gedeelde metadata en gedeelde kennis zijn essentieel om te voorkomen dat goede data in slechte informatie verandert. De directie moet daarin de leiding nemen.

De juiste route met het juiste team

Elke organisatie verdient het om toegang te hebben tot de mooiste data-oplossingen. Daarom staan we bij MostWare Next klaar, met een team van ervaren en goed opgeleide data-wranglers, data-artists en data-scientists, om ook met jouw onderneming die reis te maken naar datagedrevenheid. Met een van onze abonnementen op datagedrevenheid, zorgen Andy, Dony en Frans – samen met onze projectmanager, onze businessanalist en iemand uit jouw organisatie – dat je in no time die cultuuromslag wel kunt maken.

Zin in een data-date?

Vind jij het tijd om data een plek aan de directietafel te geven, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen of hoe je moet beginnen? Dan kun je een gratis data-date met onze consultants inplannen. We maken er samen met jou een actieve date van aan de hand van ons beproefde volwassenheidsmodel. Zaken die aan bod komen:

  • Wat zijn de strategische doelen van jouw organisatie?
  • Hoe zorg je ervoor dat ideeën en wensen omgezet worden naar heldere doelen?
  • Welke databronnen zijn er beschikbaar?
  • Op welke manier valideer je data?

Vraag hier je intakegesprek aan.

Dennis

Sales Consultant

Kan ik je helpen?

Dennis

Sales Consultant

Neem vrijblijvend contact op

Wij vertellen je graag meer.

Deel deze case

Leuk om te laten zien, maak je vrienden mee!

Wil jij veiliger, maar vooral ook slimmer werken?

Ontvang als eerste onze tweewekelijkse tips over de moderne werkplek, slimme data en veiligheid

E-mailadres


Ook leuk om te lezen!

Wij maken veel mee en kunnen het niet laten om het met jullie te delen. De blogs hieronder zijn dan ook met liefde en kennis geschreven. Kies er een uit en geniet ervan.

Besluiten maken in je bedrijf. Op intuïtie of op data?

#datagedreven #besluitvorming

6

In vier stappen naar een datastrategie

#datastrategie #4stappen

3

Op reis naar datagedrevenheid? Let’s go!

#datagedreven #hoiwijzijnNEXT

3

MostWare Next

MostWare Next

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te geven. Zie ons privacystatement voor meer informatie.