Richting en focus bepalen
Elke reis begint met een goede voorbereiding. In dit geval betekent dit: je richting en focus bepalen in de vorm van een datastrategie. Welke doelen hebben de hoogste prioriteit? Wie is waarvoor verantwoordelijk? En wat is het tijdspad?
Hoe maak je een goede datastrategie?
Voor datagedreven werken is het belangrijk dat je als organisatie weet waar je naartoe wilt bewegen, zowel op de lange termijn als op de korte termijn. Dit vraagt om heldere doelstellingen die je vastlegt in een datastrategie. Dit helpt je om de prioriteiten, middelen, verantwoordelijkheden en verwachtingen te bepalen. Ook zorgt het voor een goede afstemming tussen de data-activiteiten en de bedrijfsdoelstellingen. Een datastrategie kan worden opgezet door de volgende stappen te volgen:
- Bepaal de visie, de missie en de waarden van de organisatie en hoe data daaraan kan bijdragen.
- Analyseer de huidige situatie van de organisatie op het gebied van data, zoals de beschikbaarheid, de kwaliteit, de cultuur, de capaciteit, de technologie, etc.
- Identificeer de doelstellingen, de indicatoren, de doelgroepen en de use cases van de data voor de organisatie.
- Formuleer de strategische acties, de roadmap, de governance en de risico’s van de data voor de organisatie.
- Communiceer, implementeer, monitor en evalueer de datastrategie voor de organisatie.
Op die manier geef je een duidelijke richting en focus aan de datagedreven transformatie van jouw organisatie. Het is daarbij belangrijk om je te realiseren dat het opstellen van een datastrategie een continu proces is dat gedragen moet worden door de hele organisatie. Van management tot IT en van sales tot HR.
Wat kan MostWare.NEXT hier betekenen?
Onze ervaring kan bijdrage aan het structuren van jouw datastrategie en het bepalen van jouw richting en focus. We hebben de juiste tools ontwikkeld en beschikbaar om dit proces voor jou zo gestructureerd mogelijk te laten verlopen. Dit gaat verder dan alleen de handvatten om aan de slag te kunnen, we kijken met jou naar de lange termijn en zorgen ervoor dat je altijd tijdig kunt bijsturen, hiermee gaat jouw focus niet verloren en werk je met de gehele organisatie naar hetzelfde doel.
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen grip te krijgen op de juiste focus voor jouw organisatie en uitdagingen? Bel ons!