Slimme cloudinfrastructuur voor Wilton Services

IoT
#Azure
#Maakindustrie

Leestijd: 7 minuten leestijd

Case

Frans Stapff

Software Consultant

Op ons algemene nummer
+31 (0)
Of direct naar de helpdesk
+31 (0)

Frans Stapff

Software Consultant

Altijd de hoogst mogelijke kwaliteit leveren, razendsnel inspelen op de wensen en behoeften van je klanten en innovatieve oplossingen bieden, dat lukt alleen als mensen, middelen en workflows perfect op elkaar afgestemd zijn. De nieuwste cloudtechnieken van Microsoft helpen je daarbij. Dit ontdekte ook Wilton Heat Transfer Services toen MostWare Next voor hen vanuit het niets een complete cloudinfrastructuur realiseerde.

Automatiseren wat er te automatiseren valt

Als jong en dynamisch bedrijf wilde Wilton Services het meteen goed aanpakken qua ICT. Dit betekende: een complete infrastructuur in de cloud creëren en automatiseren wat er te automatiseren valt. Sales Engineer Vincent Schaap vertelt hierover: “Met Wilton Services richten we ons op onderhoud, vervanging en advies op het gebied van industriële warmtewisselaars. Denk aan luchtgekoelde koelers en Shell & Tube Heat Exchangers voor onder andere raffinaderijen, offshore bedrijven, de chemische industrie en energiebedrijven. Dit doen we wereldwijd met vestigingen op diverse locaties. We willen dus snel kunnen schakelen en zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan administratieve en repeterende handelingen. MostWare begrijpt dit en kan ons goed helpen bij het realiseren van technologische oplossingen die ons werk beter en makkelijker maken.”

Snel en flexibel met korte sprints

De belangrijkste wensen? Het realiseren van een cloudinfrastructuur waarbij informatie uit verschillende SaaS-pakketten zoals e-mail, boekhoud- en planningssoftware gecombineerd kan worden, zodat processen soepeler verlopen, repeterende werkzaamheden zoveel mogelijk geautomatiseerd zijn en er slimme inzichten ontstaan die gebruikt kunnen worden om klanten nóg beter en sneller te helpen. Een flinke, maar leuke, uitdaging waar Frans Stapff, Software Consultant en Data Wrangler bij MostWare Next, graag mee aan de slag ging. “Gezien de omvang en complexiteit van de opdracht hebben we gekozen voor een aanpak in de vorm van korte, afzonderlijke sprints die direct resultaat opleveren. Een manier van werken die goed past bij een daadkrachtige organisatie als Wilton Services en die ons in staat stelt snel en flexibel in te spelen op veranderende omstandigheden en nieuwe inzichten.” Voor Vincent, die dit project er ‘even’ bijdoet naast zijn toch al drukke werkzaamheden, is dit ideaal. “Ondanks dat wij heel goed weten wat we willen, is dit geen standaardproject met een duidelijk begin- en eindpunt. Het is eerder een continu proces dat steeds verder bijgeschaafd wordt en meegroeit met onze business.”

Tijd besparen en fouten voorkomen

De eerste sprint was meteen een belangrijke. Hiermee werd het namelijk mogelijk om voor elk nieuw project of iedere prospect automatisch een mappenstructuur aan te maken in Sharepoint en Exchange Online. Vincent: “Per klant of opdracht moeten offertes, tekeningen, specificaties, inkooporders en correspondentie op de juiste wijze vastgelegd worden. Zodat wij altijd en overal over de meest recente gegevens beschikken. Voorheen kostte dit veel tijd, maar nu gebeurt het automatisch. Bovendien wordt de foutmarge hierdoor ook een stuk kleiner.” Om dit voor elkaar te krijgen, gebruikte Frans Microsoft Power Automate als onderdeel van het Azure serverless platform. “Power Automate is zeer geschikt om processen en workflows tussen verschillende apps en toepassingen te integreren en automatiseren. Stel bijvoorbeeld dat de technische specificaties van een opdracht aangepast worden, dan gaat er automatisch een berichtje naar de betreffende engineer. Of wat te denken van een order waar goedkeuring voor is vereist? Dankzij Power Automate kun je dit proces volledig stroomlijnen.”

Data verzamelen en toegankelijk maken

Ook heeft Frans een datawarehouse opgezet om vandaaruit met behulp van Power BI slimme inzichten en dashboards te creëren. “Vincent en zijn collega’s maken gebruik van het CRM- en boekhoudpakket van Exact Online, hierin slaan zij alle informatie op met betrekking tot klanten en projecten. Met behulp van API Management van Microsoft Azure kunnen wij via een gateway deze data ophalen, verzamelen en toegankelijk maken voor andere toepassingen zoals Power BI.” Tegelijkertijd ontstond de behoefte aan een efficiënt en doeltreffend planningssysteem, zonder toeters en bellen. Vincent: “We wilden graag een praktische tool hebben waarin we de beschikbaarheid van mensen, middelen en apparatuur konden registreren. In samenspraak met MostWare hebben we uiteindelijk voor een kant-en-klaar SaaS-pakket gekozen, dat we dankzij diezelfde API-gateway met de software van Exact kunnen laten communiceren. Hierdoor ontstaan er weer nieuwe mogelijkheden. Zo hebben we nu direct inzicht in de vakantieroosters en kunnen we projecten efficiënter inplannen.”

Inspirerende toekomstplannen

Op die manier leidt de ene sprint bijna vanzelfsprekend tot een volgende sprint. Of zoals Frans het verwoordt: “Het is een reis die we samen zijn aangegaan en waarvan we nog niet weten waar deze uiteindelijk eindigt.” Inspirerende toekomstplannen zijn er in elk geval genoeg. Van een slimme koeler tot het gebruik van mixed reality op de werkvloer met behulp van de HoloLens 2. “Bij Wilton Services denken we altijd drie stappen vooruit,” lacht Vincent. “We zijn constant bezig met nieuwe technologieën en het bedenken van innovatieve oplossingen, maar wel op een praktisch toepasbare manier. Daarom past MostWare ook zo goed bij ons. Net als wij kijken zij altijd verder dan de eigen schutting en de waan van de dag. Onze samenwerking kun je dan ook het beste omschrijven als een partnership waarin we elkaar versterken om zo samen tot de beste resultaten te komen.”

Veelgestelde vragen

Onze klanten vroegen zich de volgende dingen af, misschien heb jij dezelfde vraag?

  1. Zijn dit soort dataprojecten niet alleen weggelegd voor hele grote bedrijven?

    O nee hoor! Vroeger wel trouwens, toen was alles nog behoorlijk maatwerk en werden alle dashboards en software speciaal voor jou gebeld. Met de intrede van bijvoorbeeld Power BI beschikken we over een grote set aan goede bouwstenen die we eenvoudig kunnen aanpassen op jouw situatie. Zo zijn we in staat om in korte sprints doeltreffende dataprojecten te bouwen en wordt het nuttig gebruiken van data voor iedereen beschikbaar.

  2. Wat is het verschil en de overeenkomst van het waarde toevoegen model met die van Tracy & Wiersma?

    De marketingonderzoekers Michael Tracy en Fred Wiersma hebben een zeer bekend model ontwikkeld om de waarde strategie van een onderneming te diagnosticeren en verder vorm te geven. De positionering in de markt vanuit de marketing hoek was hun voornaamste belang.  

    Klantgerichtheid, Product Differentiatie en Kosten Leiderschap zijn de 3 pijlers van hun model. Toen dit model gelanceerd werd was het advies als bedrijf voor 1 van deze 3 pijlers te kiezen. Heden ten dage is minimaal een keuze voor 2 van de 3 nodig om concurrerend te kunnen zijn. Met de technische ontwikkelingen op e-commerce gebied zie je zelfs een tendens dat alle drie de pijlers goed moeten zijn. Om die reden hebben we naar een verdere verfijning gezocht.

    Het model dat MostWare NEXT hanteert is een moderner en meer verfijnd model. In feite bevindt zich de Klantgerichtheid in de krachten 1, 2 en 4, de Productdifferentiatie in de krachten 1 en 3 en Kosten Leiderschap krachten primair in 6.  Met een duidelijk raakvlak met alle 8 de overige krachten met een accent op 9 omdat het over financieel gaat.  De nummering van de krachten gaat hierbij tellende per horizontale laag.  

  3. Ik weet welke data ik heb, maar ik weet niet of, en hoe deze toegankelijk is. Kunnen jullie hier ook bij helpen?

    Ja, dat kunnen we zeker. Steeds meer applicaties hebben een API waarmee de gegevens uit het systeem kunnen worden opgevraagd. Wij verzamelen dit vervolgens in bijvoorbeeld je eigen Azure-omgeving. Op deze manier blijft je data altijd in je eigen omgeving staan.

  4. Hoe komt het dat bedrijven niet altijd een goede strategie of goed gedragen strategie hebben?

    Bij een strategie kort en bondig formuleren en rekeninghouden met de SWOT is voor vele management teams een uitdaging. De innovaties volgen elkaar is steeds rapper tempo op en om die reden ook geen makkelijke opgave om deze allemaal qua bedreiging en mogelijkheden goed in te schatten.

    Een strategie kaart kan je voor de gehele onderneming maken maar ook voor bedrijfsonderdelen of afdelingen. Ze krijgen dan een cascade verhouding tot elkaar. Wij pakken het pragmatisch aan gewoon ergens starten passende bij de scope van het project.

    Voor het draagvlak creëren worden soms dikke business plannen of uitgebreide PowerPoint presentaties geschreven, welke vervolgens uit het zicht van de medewerkers verdwijnen. Dit is een gemiste kans. Voor ons als IT bedrijf is de Strategie Kaart een zeer handig hulpmiddel om de business te vertalen naar de IT en hiertoe ook direct voor de komende 1 tot 2 jaar een KPI Dashboard en AI-Systeem Kalender voor op te stellen.

    Met een strategie kaart met vier kwadranten kun je je bedrijfsdoelen duidelijk visualiseren. Je kunt de verschillende doelen onderscheiden en je krijgt een beter beeld van wat je bedrijf wil bereiken. Het gebruik van een strategie kaart met vier kwadranten is een krachtig hulpmiddel om bedrijven te helpen bij hun strategische planningsprocessen. De kaart maakt het mogelijk om doelen te identificeren, processen te analyseren en te verbeteren, en tegelijkertijd de samenwerking binnen een organisatie te verhogen.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen regelen?

Dit is Andy, hij adviseert je graag. Neem vrijblijvend contact op!
Andy

Kom met ons in contact

Op ons algemene nummer
+31 (0)71 579 10 10
Of direct naar de helpdesk
+31 (0)71 579 10 15

Supportvraag? Maak een ticket aan of bekijk de status van je ticket op onze portal mijnmostware.nl

Andy Lambie

Specialist software & Azure developer